הכנסת אישרה: היתרי עבודה בשבת – "בהתחשבות במסורת ישראל"

איתי גדסי No Comments on הכנסת אישרה: היתרי עבודה בשבת – "בהתחשבות במסורת ישראל"

הצעת החוק של ח"כ גפני קובעת, כי במסגרת שיקוליו האם להיענות לבקשת היתר להעסקת עובד בשעות המנוחה השבועית, יתחשב שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, ככל שניתן, במסורת ישראל: "זה לא חוק כפייתי ולא משנה מצב שקיים בחוקים אחרים. לא לשקול את נושא מסורת ישראל זה לשכוח שאנחנו יהודים", אמר גפני במליאת הכנסת

13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

יומיים לאחר תום משבר השבת, ח"כ גפני מקדם במרץ את החקיקה לשמירה על השבת בפרהסיה הציבורית: מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית את הצעת חוק שעות עבודה ומנוחה של יו"ר ועדת הכספים, חבר הכנסת משה גפני וח"כים נוספים.

הצעת החוק קובעת, כי במסגרת שיקוליו האם להיענות לבקשת היתר להעסקת עובד בשעות המנוחה השבועית, יתחשב שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, ככל שניתן, במסורת ישראל.

בדברי ההסבר לחוק, נאמר: "לאחרונה התברר, כי גופים ממשלתיים דוגמת רכבת ישראל והחברה הלאומית לדרכים, הפכו את יום השבת, ליום מועדף לביצוע עבודות תשתית בכבישי ישראל ובמסילות הרכבת. עבודות אלו המבוצעות בפרהסיה, פוגעות פגיעה קשה הן בצביונה היהודי של המדינה והן ברגשותיהם של מיליוני תושבים דתיים ומסורתיים במדינת ישראל. בנוסף לכך העבודות פוגעות גם בעובדים, בהם יהודים רבים שמסורת ישראל חשובה להם, אשר נאלצים להיפרד מבני משפחותיהם, וללכת לעבוד ביום המנוחה ולחלל את השבת, כאשר חלק מהעובדים משתייכים לשכבות החלשות בחברה ונאלצים לעבוד בשבת, מתוך חשש שאם יסרבו לעבוד בשבת, יאבדו את מקום עבודתם גם בשאר ימי השבוע".

יוזם החוק, יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני אמר במליאת הכנסת, כי "שבת היא אחת משלוש המצוות הראשונות שנצטוו בני ישראל. כבר בבריאת העולם נאמר 'וישבת ביום השביעי מכל מלאכתו אשר עשה. ויברך אלקים את יום השביעי ויקדש אותו כי בו שבת מכל מלאכתו אשר ברא אלקים לעשות'. גם בעשרת הדברות נצטוו בני ישראל לנוח ולשבות ממלאכה ביום השבת 'ששת ימים תעשה מעשיך וביום השביעי תשבת למען ינוח שורך וחמרך וינפש בן אמתך והגר'. בדומה לחוקים אחרים הקיימים הצעת החוק החשובה הזו מאפשרת לשר העבודה והרווחה לשקול התחשבות במסורת ישראל".

גפני הוסיף, כי "כיום אין יכולת לשר לשקול את נושא מסורת ישראל, החוק לא חייב את השר אלא אומרת שיש אפשרות לשקול גם את הנושא הזה. זה לא חוק כפייתי ולא משנה מצב שקיים בחוקים אחרים. לא לשקול את נושא מסורת ישראל זה לשכוח שאנחנו יהודים. גם ראשי הציונות ופרנסי היישוב החדש התחשבו בעניין השבת. אני לא מציע חוק שמחייב מישהו לעשות משהו. אנחנו לא מבקשים לכפות וגם יודעים איפה אנחנו חיים. רק אומרים שהכנסת תאפשר לשר לשקול. לא מסתתר כאן שום דבר".

שר העבודה והרווחה חיים כץ השיב בשם הממשלה והודיע שהיא תומכת בהצעה אבל הוסיף: "אני בשיקולים שלי לקחתי את השבת כמסורת ישראל והתייחסתי גם לחוקי העבודה. אבל מה? יש שם אנשים בכלל לא ישראלים ולא יהודים של חברות זרות שזכו במכרזים".

ח"כ יאיר לפיד תקף, כמובן, את הצעת החוק, והטיח בקואליציה: "מתי תלמדו שכל חוקי הכפייה הדתית תמיד מייצרים להפך. אתם פוגעים במסורת ישראל. אני אוהב את השבת לא פחות מח"כ גפני, יש לי שבת בצורה אחרת… אתם מייצרים חוקים בשביל להרבות שנאה בישראל. מסורת ישראל היא לא בבעלותכם…".

אולם ללפיד לא עזר דבר, 43 חברי כנסת תמכו בהצעת החוק, 32 התנגדו. כעת תדון ועדת העבודה והרווחה של הכנסת בהצעת החוק לקראת המשך הליכי חקיקת החוק.



0 תגובות